کنترل تانک ضربه گیر | معرفی سنسورهای کنترل تانک ضربه گیر

کنترل تانک ضربه گیر - سرین فلز

کنترل تانک ضربه گیر معقوله ای مهم جهت راه اندازی و نگهداری تانک های ضربه گیر می باشد.

همانطور که میدانیم تانکهای ضربه گیر یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در خطوط انتقال آب می باشند.

تحلیل هیدرولیکی ضربه قوچ در خطوط انتقال و انتخاب تانک ضربه گیر یا سرج تانک مناسب ، کمک شایانی به افزایش طول عمر مفید سامانه انتقال آب نموده و از بروز حوادث مخرب در آن جلوگیری میکند.

 

کنترل تانک ضربه گیر 2- سرین فلز

اهمیت کنترل تانک ضربه گیر

گاهی در یک سامانه انتقال آب کلیه اقدامات لازم جهت تحلیل ، طراحی ، ساخت و نصب تانک ضربه گیر (سرج تانک) به درستی انجام میگیرد ولی عدم توجه کافی به فلسفه کنترل تانک ضربه گیر باعث کاهش کارایی یا اختلال در کارایی تانک ضربه گیر میگردد که علاوه بر اتلاف هزینه تامین تانک ضربه گیر ، خسارات جبران ناپذیری را به سامانه انتقال آب وارد میکند.

فلسفه کنترل تانک ضربه گیر میتواند به خواست کارفرما در تانکهای ضربه گیر مختلف با یکدیگر متفاوت باشد ولی ساختار کلی فلسفه کنترل تانکهای ضربه گیر یکسان است.

در هر تانک ضربه گیر به صورت معمول از 4 سنسور حدی استفاده می شود .

با رسیدن سطح آب به این آنها ، سنسورها تحریک شده و سیگنالی را به سیستم کنترل تانک ضربه گیر ارسال میکنند.

این سنسورها معمولا به صورت LL , L , H , HH  نامگذاری  میشوند که L  مخفف low و H مخفف high می باشد.

سیگنالهای ارسالی توسط سنسورهای تانک ضربه گیر در سیستم کنترل تانک ضربه گیر پردازش شده و برای اجرای عملکرد مورد نیاز ، دستور روشن یا خاموش شدن را به کمپرسور تانک ضربه گیر ، و دستور قطع و وصل شدن را به شیرآلات مسیر هوای فشرده ی تانک ضربه گیر و  سیگنالهای مورد نیاز را به چراغهای سیگنال و بیزرها ارسال کرده و در صورت نیاز میتواند سیگنالهای دریافتی و ارسالی تابلو کنترل تانک ضربه گیر را به اتاق کنترل ایستگاه پمپاژ ارسال نماید.

کنترل تانک ضربه گیر 3- سرین فلز

 

در ساده ترین حالت برای فلسفه کنترل تانک ضربه گیر ، عملکرد متناظر هریک ار سنسورها به صورت زیر خواهد بود.

HH : روشن شدن کمپرسور و یا باز شدن شیر برقی مسیر هوای فشرده به منظور تزریق هوای فشرده به تانک ضربه گیر . با توجه به اینکه  HH یک سطح اضطراری است باید سیگنال مربوط به اعلام خطر هم به سیستم هشدار ارسال گردد.

H : روشن شدن کمپرسور و یا باز شدن شیر برقی مسیر هوای فشرده به منظور تزریق هوای فشرده به تانک ضربه گیر .

L : خاموش شدن کمپرسور و یا بسته شدن شیر برقی مسیر هوای فشرده به منظور اتمام تزریق هوای فشرده به تانک ضربه گیر .

LL : خاموش شدن کمپرسور و یا بسته شدن شیر برقی مسیر هوای فشرده به منظور اتمام تزریق هوای فشرده به تانک ضربه گیر . با توجه به اینکه  LL یک سطح اضطراری است باید سیکنال مربوط به اعلام خطر هم به سیستم هشدار ارسال گردد.

 

گاهی برخی مخازن ضربه گیر دارای 5 سنسور هستند که سنسور پنجم در ارتفاع نرمال مخازن نصب شده و در مواقعی که آب از سطح نرمال بالاتر بیرود ضمن ارسال فرمان خاموش به کمپرسور از طریق شیر برقی نصب شده بر روی مخزن هوای اضافی را تخلیه می نماید.

در این مقاله سعی داشتیم به صورت خلاصه به موضوع فلسفه کنترل تانک های ضربه گیر بپردازیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با شرکت سرین فلز تماس بگیرید.

2 thoughts on “کنترل تانک ضربه گیر | معرفی سنسورهای کنترل تانک ضربه گیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *