نحوه عملکرد تانک ضربه گیر

تانک ضربه گیر

در این مقاله قصد داریم تا نحوه عملکرد تانک ضربه گیر را به طور تخصصی مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که می دانید عملکرد صحیح تجهیزات هیدرو مکانیکال در خطوط انتقال آب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و قطعا می توان از این تانک به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات سیستمهای  انتقال و پمپاژ آب نام برد که این امر اهمیت آشنایی با نحوه عملکرد آن را دو چندان میکند.

تانک ضربه گیر

قبل از هر توضیحی درباره نحوه عملکرد این محصول ابتدا لازم است مفهوم امواج فشاری را به طور مختصر تشریح کنیم.

امواج فشاریِ ناشی از پدیده ضربه قوچ که با سرعتی بالغ بر1200 متر در ثانیه در طول خطوط انتقال منتشر می شوند ، می توانند آسیب های جدی به سیستم انتقال و پمپاژ آب وارد نمایند. از این رو به منظور حذف یا کاهش اثرات تخریبی ناشی از پدیده ضربه قوچ میتوان با توجه نتایج تحلیلهای هیدرولیکی ضربه قوچ که عموما با نرم افزار HAMMER صورت می گیرد از تجهیزات مناسب آن نظیر تانک ضربه گیر تحت فشار ، سرج تانک و یا مخازن اتمسفریک یک طرفه استفاده نمود.

این تانک یک مخزن تحت فشار فولادی می باشد که از یک محیط دو فازی شامل دو فاز گاز و مایع تشکیل شده است .

فاز گازی :

فاز گازی در واقع از هوای تحت فشاری تشکیل شده است که توسط یک یا چند کمپرسور تامین میگردد . میزان آن در طی زمان بهره برداری به وسلیه سیستم ابزار دقیق طراحی شده پایش میگردد و در صورتی که میزان حجم هوای مورد نیاز این تانک از مقدار مورد نیاز مشخص شده در تحلیل ضربه قوچ کمتر گردد ، سیستم کنترل تانک ضربه گیر فرمان روشن شدن را برای کمپرسورها ارسال می نماید تا کمپرسورها  هوای فشرده  مورد نیاز را تامیین کنند.

فاز مایع :

فاز مایع نیز در حقیقت همان آب یا سیال تحت فشار موجود در خط لوله می باشد که از طریق خطوط اصلی و کنار گذر تانک  ضربه گیر به خط رانش متصل می باشد. همین امر باعث میگردد همواره مخزن  ضربه گیر و کلکتور خط رانش هم فشار باشند.

نکته حائز اهمیت اینست که عملکرد این تانک در فاز منفی موج فشار و فاز مثبت موج فشار ضربه قوچ با هم متفاوت است.

زمانی که پدیده ضربه قوچ در خطوط انتقال آب و ایستگاه پمپاژ حادث می شود ، در فاز منفی فشار با کاهش فشار کلکتور رانش ، فشار این تانک نیز کاهش یافته و هوای فشرده موجود در سیستم منبسط شده و حجم بیشتری را اشغال می کند. در نتیجه آب داخل مخزن ضربه گیر را از مسیر اصلی این تانک به کلکتور تزریق نموده و از جدایش و از هم گسیختگی ستون آب جلوگیری میکند .

در موج مثبت فشارِ ضربه قوچ با افزایش فشار کلکتور ، فشار تانک ضربه گیر نیز افزایش یافته و هوای فشرده داخل مخزن ضربه گیر به عنوان بخش تراکم پذیر این سیستم ، متراکم شده و حجم کمتری را اشغال می نماید از این رو آب از کلکتور رانش از طریق مسیر کنار گذر وارد این تانک می شود که این امر باعث جذب موج مثبت فشار توسط تانک  ضربه گیر میگردد.

این رفت برگشت چندین بار اتفاق میافتد و هر بار از قدرت موجهای فشاری ایجاد شده در فازهای مثبت و منفی کاسته شده و موج فشار میرا میگردد.

تانک ضربه گیر

 

جهت درک بهتر موضوع لطفا ویدیو ی زیر را مشاهد نمایید.

48 thoughts on “نحوه عملکرد تانک ضربه گیر

  1. WHO IS CALLING میگوید:

    Your method of describing all in this piece of writing is really fastidious,
    all can without difficulty know it, Thanks a lot.

  2. OSHC میگوید:

    Great blog here! Also your web site loads up very fast!
    What host are you using? Can I get your affiliate link to
    your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol

  3. Doctor میگوید:

    بسیار بسیار محتوای شاخص و با ارزشی بود. تشکر میکنم از شما که وقت گذاشتید و این محتوا رو منتشر کردید.
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و همکاران گرامی
    موفق و پیروز باشید 🙂

  4. ی ح میگوید:

    سرین فلز تنها سازنده استاندارد تانکهای ضربه گیر که حداقل 20 سال افتخار آشنایی با محصولات آن را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *