نحوه عملکرد سرج تانک

سرین فلز -سرج تانک

سرج تانک

 

در شرکت سرین فلز ، سرج تانک ها surge tank یکی از تجهیزات کنترل ضربه قوچ می باشند که بر اساس تحلیل هیدرولیکی جریان گذرا ( تحلیل ضربه قوچ ) بر روی نقاطی در طول خط انتقال که عموما نقاط ماکزیمم نسبی از نظر ارتفاع می باشند نصب می گردند.

مخازن سرج تانک به دو دسته تقسیم می شوند :

 

  • سرج تانک دوطرفه (موج گیر یا مخزن ضربه گیر دو طرفه)

  • سرج تانک یکطرفه ( مخزن ضربه گیر اتمسفریک یکطرفه)

 

مخزن سرج تانک دوطرفه(Double Sided Surge Tank)

 

این نوع سرج تانک ها  surge tank با نصب در نقاطی در طول خط انتقال و بر روی لوله رانش ، در هر دو فاز کاهش و افزایش فشار عمل می کنند. این مخازن در سامانه های پمپاژ و انتقال آب  که در آنها خط گرادیان هیدرولیکی از خطوط لوله ارتفاع کمی دارد مورد استفاده قرار می گیرند به نحوی که حداکثر ارتفاع مخازن از خط گرادیان هیدرولیکی بالاتر قرار می گیرد تا آب از این مخازن سر ریز نشود. با توجه به اتصال مستقیم این نوع سرج تانک ها به خط لوله ، در زمان بروز ضربه قوچ در فاز مثبت فشار، آب از خط وارد مخزن شده و باعث کاهش فشار مثبت ضربه می شود. در فاز منفی فشار نیز آب موجود در مخزن از مخزن وارد خط لوله می شود تا از ، از هم گسیختگی ستون آب و تشکیل بخار که منجر به تشکیل محدوده وسیع کاویتاسیون در خط لوله می گردد جلوگیری نماید.

 

سرج تانک دو طرفه-سرین فلز

 

مخزن سرج تانک یکطرفه(One-Sided Surge Tank)

 

اگر ارتفاع گرادیان هیدرولیکی از خط لوله زیاد باشد استفاده از سرج تانک دو طرفه موجب سر ریز شدن آب از این مخازن خواهد شد. بنابراین در این خطوط از سرج تانک یکطرفه (تانکهای ضربه گیر اتمسفریک یکطرفه) استفاده می گردد. در این نوع از سرج تانک ها surge tank مسیر پر کن مخزن به یک فلوتر مجهز می باشد که در صورت پر شدن مخزن ، مسیر پرکن مسدود شده و از سر ریز شدن آب جلوگیری می کند. مسیر تخلیه این سرج تانک ها نیز به یک شیر یکطرفه مجهز می باشد که در صورت افت فشار در خط ، با توجه به ارتفاع هیدرواستاتیک داخل مخرن ، آب وارد خط لوله خواهد شد و این امر مانع از ایجاد کاویتاسیون و شکل گیری خلا در خط می گردد.

 

موج گیر-سرین فلز

 

در بسیاری از خطوط انتقال علاوه بر فشار منفی ، سیستم انتقال و پمپاژ در فاز مثبت فشار ضربه قوچ نیز متحمل فشار مثبتی بیش از فشار طراحی سیستم می گردد. در چنین شرایطی ضمن اینکه استفاده از تانکهای ضربه گیر تحت فشار ضروری می باشد اما باید توجه داشت که ممکن است در برخی موارد استفاده از تانک ضربه گیر به تنهایی توانایی حذف گستره وسیع کاویتاسیون ایجاد شده در طول سیستم انتقال را نداشته باشد و یا بکار گیری تانکهای ضربه گیر با احجام بسیار بالا منجر به حصول نتیجه مورد نظر گردد اما مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی سعی می شود فشار مثبت موج ضربه قوچ را با تانک ضربه گیر تحت فشار برطرف نموده و در محل ایجاد کاویتاسیون در طول خط از سرج تانک یکطرفه (مخزن ضربه گیر یکطرفه) استفاده نمود. بکارگیری سرج تانک یکطرفه (مخزن ضربه گیر یکطرفه) در خطوط انتقال ، منجر به کاهش حجم مورد نیاز تانک ضربه گیر تحت فشار شده و در نتیجه هزینه کمتری به پروژه تحمیل می نماید.

 

از معایب سرج تانک ها می توان به مشکلات نگهداری طی دوره بهره برداری ، یخ زدگی  و همچنین ایجاد مشکلات بهداشتی در خطوط انتقال آب شرب اشاره نمود. بنابراین توصیه می شود تا حد امکان از بکار گیری آنها پرهیز شده و از تانکهای ضربه گیر تحت فشار استفاده گردد.

4 thoughts on “نحوه عملکرد سرج تانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *